onsdag 4 augusti 2010

it's every woman's right?

Ikväll såg vi den verklighetsbaserade filmen om den iranska kvinnan Soraya M som blir stenad till döds i sin lilla hemby i Iran. En mycket gripande film som får mig att rysa ändå in i märgbenet.
Detta är ingen " feel-good" film, men jag vill lova att den får en att tänka och önska att man hade mer makt att kunna födändra det öde som så många kvinnor runt om i världen står för.
Året är 2010 och än är kvinnor utsatta för övervåld och blir mördade i " guds" namn.
Jag SKÄMS!


Translate; Tonight we watched " The Stoning of Soraya M " A movie based on a true story about a woman in Iran that is stoned til death. It´s not a " feel-good" movie, but It reaaly makes you think about all woman around the world who lives in terror everyday because of their god, who ever that may be. The year is 2010 and it is still going on! I´m ashamed!!
/ Lady A
.

2 kommentarer:

  1. Jag måste bara få säga att den här filmen utspelar sig inte år 2010, och den är baserad på att det fortfarande finns stening i Iran men det sker inte på det här sättet. Den är väldigt fiktionell och urspeglad ur en amerikansk synpunkt.

    SvaraRadera
  2. Stämmer att den baserade historen inte är från 2010 utan från 1986.
    Om man ser rent rationellt så kanske en steningen inte går till så som den gör i filmen, precis som att hela Sorayas historia kanske skiljer sig en del från verkligenheten. Tanken är att filmen är byggd på en sann historia ( alltså att det är ett manus skrivet för att chocka och " underhålla" ). Men att den är skriven och regisserad baserad på en sann historia är illa nog tycker jag.

    SvaraRadera