torsdag 17 december 2009

insöad

Kaos, kaos, kaos står det i tidningen idag.
Men när jag tittar ut känner jag ett lugn i hela kroppen. Finns det nåt vackrare än vit, orörd snö som glittrar under solen?
Så ser vår trädgård ut just nu.


Igår prövade jag mig på att experimentera i köket.
Kladdkaka måste va det lättaste man kan göra i bakform, men eftersom jag hade en så julig känsla tyckte jag inte riktigt det skulle passa.
Så, jag blandade i pepparkakskryddor i kladdkakssmeten.
Det doftade härligt från ugenen, och kakan blev faktiskt väldigt god. Lite som mjukpepparkaka fast lite saftigare och chokladigare. :)
Kan verkligen rekommenderas att göras till de som inte gillar julgröten på julbordet.

Receptet är enkelt;
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl mjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
4-5 tsk pepparkakskrydda.
( finns att köpa färdigt numera, Hurra! )
Ha ugnen på 175 grader, låt kakan stå inne ca 20 min.
Vill man ha kakan mer kladdig så tar man ju såklart ut den tidigare.
Pröva stick ner en kniv i pajen för att se hur pass kladdig/ torr den är.
LYCKA TILL! :)


Idag är vi insöade, så det gäller att passa på att va lite kreativ idag. Slå in alla julklappar kanske, tvätta och städa. Ja, så rolig blir min dag.
Sen ska jag ju äta en bit av kakan från igår också. Höjdpunkten på dagen kanske? :)



Ha en fin dag i snön mina vänner. Vi får njuta så länge det varar.
/ Lady A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar