fredag 15 april 2011

about veganism

Igår var jag med om en sak som fick mig att rygga. Jag är inte främmande för varken vegetarisk eller vegansk kost. Jag var själv vegetarian i många år. Iallafall... Jag och en vän va ute med våra barn och beslöt oss för att besöka ett café på Möllan ( inga namn nämnda ). Det är ett café som serverar vegansk fikamat, ekologiskt och fairtrade. Bra tycker jag! Men, jag bad om att få värma lite mat till min 8 månaders bebis. Spaghetti och köttfärsås vad det som gällde igår. Jag blev nekad att få värma och servera maten, varm som kall. Jag trodde först att de skojade, men de va gravallvarliga. Så vi packade ihopa barn och oss själv och gick nån annanstans. Jag va mega arg påväg därifrån, och ville helst gå tillbaka och skälla. Men man får väl ta seden dit man kommer? Lite märkligt tycker jag nog allt det är, även om jag kan förstå varför jag inte fick ge den mat vi hade med. Ett alternativ skulle kanske va att de hade mat för bebisar som va just vegansk att köpa på plats? Eller? Vad säger ni om detta?


* Translate: Yesterday, I was denied to heat and serve food for my baby because it was not vegan food. We were in a cafe that serves vegan snacks so I can understand why, but still don´t. I'm not a stranger to a vegan or vegetarian food, I was myself a vegetarian for many years. But to impose? Did I forget to take the practice where I came, right? Or what do you think of this?


/ Lady A

12 kommentarer:

  1. Jag vet vilket café du syftar på och är lite dubbel i vad jag tycker kring detta.. Jag tycker att de har rätt att neka dig att servera kött, men att de i så fall bör tillhanda veganska barnmatsalternativ.

    SvaraRadera
  2. ja om de vill vara strikta på det sättet och vill förbjuda kött inom deras väggar, inte bara att vilja servera en sort,, ja då får de som sagt erbjuda nåt eget. Annars så är det ju inte speciellt mammavänligt där. Samma att det är ju egentligen inte så "bebisvänligt" med vegankost heller. Urfånigt enligt mig då.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår dig men också fiket.
    Jag antar att för dem som äger cafét så är det en högst moralisk fråga.
    Och är man av den åsikten att det är oetiskt att äta kött så är det ganska starka känslor bakom.
    Tror också det har med att många av gästerna på cafeet vill känna att det är en helt djurfri miljö.
    Jag skulle själv störa mig om jag åt på en vegansk restaurang och nån skulle plötsligt värma lite biff. Eller om man som djupt kristen skulle gå i kyrkan och se något barn sitta och läsa en Fuck Kristendomen-bok. :P
    Ja jag tror du förstår vad jag menar.

    Klart man tänker "men hallå, det är faktiskt bara lite barnmat till mitt barn" men jag tror det handlar starka principer, som dom måste hålla på för de besökare fiket vänder sig till.

    Tycker du ska önska vegansk alternativ till ditt barn, hoppas dom lyssnar! :)

    SvaraRadera
  4. Ja, jag kan förstå det där men att inte värma kött där man värmer sånt som är veganskt, och det får man ju klart respektera när man går till ett ställe som serverar veganskt. Men en barnmat som är gjord på morot eller potatis skulle man ju kunna köpa där isåfall tycker jag. Hade varit perfekt för alla föräldrar som är ute med sina barn. Som sagt, jag förstår dem, och respekterar det... Men skulle vilja se en lösning på det. För det är annars ett jätte bra ställe.

    SvaraRadera
  5. Lily Lee, du får gärna utveckla din kommentar om att veganmat inte är barnvänligt?

    Som sagt jag förstår både dig och dem Anna.. Sen kan man väl vända på det, Ian hade väl kunnat käka av din mat och bananer säljer dom ju. Men säljer dom inte barnmat där? Jag har för mig det..

    SvaraRadera
  6. Lotta, vi hade inte beställt nåt till oss. Tänkte ge ian mat innan så att han skulle va mätt och belåten. Jag tänkte på det med banan, men jag såg ingen, och de verkade inte ett dugg " sammarbetsvilliga" bakom disken. Bara satt där och kollade på mig som om jag va knäpp som ville ge kött till mitt barn på deras cafe. Jag har jobbat på cafe och när man vet att nåt är slut är det bara att erbjuda nåt annat, tex... " nej vi severar inte barnmat med kött i här, MEN vi har bla bla bla som alternativ " . Det va mest det jag reagerade på. Att bara tvärneka och nästan peka mot dörren. Jag respekterar som sagt va de står för och tycker det nog är självklart i efterhand att jag inte fick värma maten där.
    Vad gällande att barn inte ska äta enbart vegansk kost är jag kluven. Är man påläst vegan , som jag vet att du är Lotta, ser jag ingen anledning till varför inte. Kan man kosten kan man se till att barnet för i sig samma näringsämne fast i annan form, tex bönor, linser osv. Men sen finns det ju de dåliga exemplaren som hörs mest. Tex familjen i frankrike där föräldrarna blev dömda till vållande till annans död. Är nog tyvärr så att alla sen utgår ifrån att vegansk kost bara innehåller isbergssallad och gurka. Och det är tråkigt.. Oj så långt det blev.. Men detta är en så intressant fråga att mab inte kan låta bli att babbla och babbla. ;)

    SvaraRadera
  7. Jag reagerade på kommentaren att det inte är "så bebisvänligt med vegankost" vilket jag inte förstår i det här fallet. Varför är inte vegankost bebisvänligt? Att äta veganskt då och då har väl ingen dött av? Familjen i frankrike där ungen dog handlar ju inte i första hand om kosten utan om EXTREMT DÅLIGT föräldraskap..

    SvaraRadera
  8. Inte i första hand , nej, men det är ju en stor bidragande orsak.

    SvaraRadera
  9. Alltså, förstår fiket, de har ju "alltid" rätt att neka servering av varor som inte tillhandahålls av de själva. Förstår att folk gärna vill komma till slutsatsen: "jamen dåså får de erbjuda ett veganvänligt barnmatsalternativ". Det är ju inte riktigt deras skyldighet bara för att de följer sina moraliska principer. Som om caféer generellt sett har "barnmat" på menyn (!). Jag förstår att det var säkert ingen trevlig upplevelse men ser inget fel i caféets agerande; kunden har inte alltid rätt.

    SvaraRadera
  10. Inte veganismen i sig, däremot en alltför obalanserad kost.. jag tycker att det är ganska stor skillnad.

    SvaraRadera
  11. De flesta cafe har barnmat att köpa, med tanke på att föräldrar är en stor målgrupp på fik. Så att erbjuda barnmat som är vegansk är inte en helt galen grej tycker jag. På detta stället är det som på många andra fik många barn. Principfast eller ej så gynnar det ju cafet att ha det.

    SvaraRadera
  12. Jag håller med i det mesta som redan sagts och som du också säger, att man förstår varför de nekar till att värma medtagen barnmat som innehåller kött. Men att de är direkt otrevliga och inte erbjuder ett annat alternativ tycker jag låter jättekonstigt. De jobbar fortfarande inom ett serviceyrke, oberoende om de är ett vegofik eller inte.

    Du borde absolut framföra detta till dem om det är ett fik du faktiskt gillar och vill gå till vid andra tillfällen!

    SvaraRadera