måndag 12 april 2010

23 veckor av förväntan..

Idag går vi in i den 23:e veckan av graviditeten. Nu känner man att det börjar hända grejer. Kulan har fest inne i magen på kvällarna, men vilar mest under dagen. Varje liten knuff och rörelse man får känna får mitt hjärta att slå ett dubbelslag av lycka. Kan inte beskriva den kärlek jag känner till vår bebis, trots att han ännu inte är född. Och längtar i massor efter honom gör jag också! Vad långt det känns tills den beräknade förlossningen.

Har tänkt och läst en del om förlossningen och vilka alternativ man har vad gällande smärlindring. Som det ser ut nu blir det en naturlig födsel utan en droger och smärtstillande. Jag hittar inget alternativ som jag tycker om riktigt.. Låter kanske helt galet och man kommer säkert ångra sig bittert när man ligger där i förlossningsskedet..
Ni som fött barn har kanske nån bra tips?

/ Lady A

5 kommentarer:

  1. Med Elvis tog jag både ryggmärgsbedövning och kvaddlar tror jag att de hette men de gjorde bara ont och sved men ryggmärgsbedövningen var verkligen super! (gör bara lite ont när dom sätter in den) Sen när jag fattade hur lustgasen fungerarde var jag i himlen, haha. Nä, men ryggmärgsbedövning och lustgas är perfa! =)

    SvaraRadera
  2. Håller med Fillan med ryggmärgsbedövningen (EDA), den är verkligne helt underbar!!! Stannar värkarna upp så kan man skynda på dem igen med värkstimulerande dropp! Det fick jag och det fungerade kanon.
    Använde också lustgas och det + ett bad i bröjan av förlossningen var GUDOMLIGT! När du väl är där så vet du vad du vill, huvudsaken är att du känner dig trygg :)

    SvaraRadera
  3. Jag hade bestämt mig för EDA men eftersom allt gick så snabbt hann jag inte få det. Jag skrek och svor på personalen men tillslut fattade jag hur lustgasen funka och somnade en stund. Man kan ha en bestämd bild av hur man vill ha det men sedan händer saker som gör att det inte funkar. Så var redo för allt!

    SvaraRadera
  4. Ojoj, det är ju ett riktigt stort beslut. Lycka till med vad du än väljer!

    SvaraRadera
  5. Ryggbedövning, inte ryggmärgsbedövning som övriga har skrivit här, ska vara jätte bra. Tyvärr hann aldrig min verka utan jag fick klara mig med lustgas, akupunktur och såna där små elektriska chockar. Jag kände efteråt att jag borde inte lekt så jävla stark utan tagit EDA tidigare, för smärtan är galen. Men jag är samtidigt stolt över att jag faktiskt klarade av det.

    Jag förstår att man förr (10 år sen typ) valde att föda utan EDA eftersom man då satte bedövningen i ryggmärgen och det kunde ibland få förödande konsekvenser för mamman. Men idag sätts inte bedövningen i märgen utan mellan två kotor och bedövningen är inte alls farlig på nått sätt.

    Inför min nästa förlossning kommer jag hellre ta ryggbedövning tidigt än använda lustgas. Lustgasen gör ju att man inte riktigt är klar i huvudet, vilket gjorde att jag har glömt lite av Vildes förlossning vilket suger. Men så blir det ju inte med ryggbedövningen, då är man helt klar i huvudet.

    Du kommer få ordentlig med information om smärtlindring innan du föder så kan känna dig säker med ditt beslut. Sen vet man ju aldrig vad som händer väl inne på förlossningen. Man kan ju alltid ångra sig!

    SvaraRadera