söndag 30 januari 2011

I rymden finns inga känslor?

Igår hade jag och mannen filmkväll, vi såg den svensla filmen, " i rymden finns inga känslor ".

Filmen handlar om Simon, en 18 årig kille som har Asbergers syndrom. Simon kräver ett fast schema där allt måste vara sig likt vecka efter vecka. Förändringar är något han bara kan hantera i små doser och när allt blir för jobbigt gömmer han sig i sin tvättunna, fylld med självlysande stjärnor – han gömmer sig i rymden för där finns inga känslor.
När Sam blir dumpad av sin flickvän och går in i en mindre depression spricker hela tillvaron för Simon. Han ger sig själv i uppdrag att hitta en ny flickvän till sin bror.

En jätte fin film! Jag har själv jobbat med unga med Asbergers och kanske jag tycker den är extra bra just därför?
Bill Skarsgård som spelar Simon gör ett fantastisk jobb i rollen tycker jag.
Filmen visar tydligt hur det kan se ut att leva med ett funktionshinder.

Sista scenen i filmen får mig att le stort.. Bara av att tänka på den. Feel good film till max.




Translate: Last night we watched the swedish movie " I rymden finns inga känslor - in space there is no such thing as feelings" .
The film is about 18 year old Simon who is diagnost with Asbergers syndrome. A really nice film about how it might look like to live with a disability such Asbergers. A real feel good movie and the end will make you smile big. And smile again just by thinking about it.

/ Lady A

3 kommentarer:

  1. Håller helt med!! Såg den på bio. Jag rekommenderar den till alla som vill kolla film :-)

    SvaraRadera
  2. Den var jättebra, jag blev hur glad som helst när jag såg slutet men jag blev samtidigt avundsjuk. Ville se mer och jag vill ha på nåt sätt ha samma sak..låter kanske konstigt men det var vad jag kände. Rekommenderar starkt till alla. Grymt bra film som måste ses.

    SvaraRadera